POLITYKA ANTYSPAMOWA VERCOM S.A.
Obowiązuje od 01.11.2023 r. do 29.02.2024 r.
§ 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE.
- Niniejsza Polityka Antyspamowa określa minimalne standardy korzystania z Usług świadczonych drogą elektroniczną przez Vercom, mające na celu zabezpieczenie odbiorców Wiadomości przed niechcianymi lub bezprawnymi Wiadomościami typu SPAM lub Smishing.
- Polityka Antyspamowa stanowi integralną część Umowy Ramowej o Świadczenie Usług Drogą Elektroniczną („Umowa”). W zakresie nieuregulowanym w Polityce Antyspamowej stosuje się do niej pozostałe Dokumenty Umowne, w tym w szczególności postanowienia Umowy.
- Vercom jest przedsiębiorcą telekomunikacyjnym wpisanym do wykazu integratorów usług SMS prowadzonym przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej zgodnie z ustawą dnia 28 lipca 2023 r. o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej.
- Odbiorca Wiadomości, który otrzymał SPAM lub Smishing może skontaktować się z Vercom pod adresem abuse@redlink.pl
§ 2. DEFINICJE.
Na potrzeby niniejszej Polityki Antyspamowej przyjmuje się następujące definicje:
- SPAM – wszelkie Wiadomości komercyjne wysyłane bez uprzedniej, weryfikowalnej zgody ich odbiorcy;
- Smishing – wysłanie Wiadomości, w tym krótkiej Wiadomości tekstowej (SMS), w której nadawca podszywa się pod inny podmiot w celu nakłonienia odbiorcy tej Wiadomości do określonego zachowania, w szczególności przekazania danych osobowych, niekorzystnego rozporządzenia mieniem, otwarcia strony internetowej, inicjowania połączenia głosowego lub instalacji oprogramowania;
- Wysyłanie Wiadomości (również z małej litery) – wysyłanie lub zlecanie do wysłania Wiadomości przy wykorzystaniu Usługi.
§ 3. USŁUGI DLA PROFESJONALISTÓW.
W celu zminimalizowania ryzyka narażenia odbiorców na SPAM lub Smishing:
- Umowa może zostać zawarta wyłącznie z profesjonalnymi podmiotami – przedsiębiorcami oraz podmiotami publicznymi. Dodatkowo, przedsiębiorca będący osobą fizyczną może zawrzeć Umowę wyłącznie, jeżeli jest ona bezpośrednio związana z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i posiada dla niego charakter zawodowy, wynikający w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- Wysyłka Wiadomości do rzeczywistych odbiorców (tj. przy użyciu innych danych, aniżeli własnych danych osobowych dotyczących Klienta Vercom), może nastąpić wyłącznie po przeprowadzeniu przez Vercom pozytywnej weryfikacji Klienta.
§ 4. ODBIORCY WIADOMOŚCI.
- Klient ponosi pełną odpowiedzialność za zgodność z prawem wysyłki Wiadomości do konkretnego odbiorcy. W szczególności Klient jest zobowiązany do pozyskania, w sposób określony w obowiązujących przepisach prawa, wszelkich niezbędnych i weryfikowalnych zgód w tym zakresie. Zgoda odbiorcy musi być wyraźna i jednoznaczna, nie może być w jakikolwiek sposób domniemywana ani wywodzona z oświadczenia o innej treści. Dodatkowo odbiorca musi być uprawniony do prostego, nieutrudnionego odwołania zgody w dowolnym momencie. Zabronione jest wysyłanie Wiadomości do adresatów, którzy wycofali zgodę na ich otrzymywanie lub jej nie wyrazili. Vercom w żadnym wypadku nie jest zobowiązana do weryfikowania czy Wiadomości zlecane do wysyłki przez Klienta w ramach korzystania z Usług świadczonych przez Vercom są zgodne z prawem, jak również Vercom nie odpowiada za zgodność z prawem pozyskanych przez Klienta zgód użytkowników końcowych.
- Vercom ma prawo wprowadzić do każdej Wiadomości nieusuwalny link wyrejestrowujący, umożliwiający odbiorcy wycofanie zgody na dalsze otrzymywanie Wiadomości.
- Zabronione jest wykorzystywanie ogólnie dostępnych danych kontaktowych odbiorców, w szczególności zebranych: (i) ze stron internetowych, (ii) nabytych pod jakimkolwiek tytułem baz danych, czy (iii) zgromadzonych przy użyciu ukrytych metod. Postanowienie zdania pierwszego dotyczy również danych kontaktowych adresatów będących przedsiębiorcami.
- Zabronione jest stosowanie wszelkiego rodzaju zautomatyzowanych rozwiązań, oprogramowania lub skryptów umożliwiających zbieranie danych kontaktowych.
- Vercom przysługuje prawo do weryfikacji realizowanych przez Klienta wysyłek pod względem wyczerpywania znamion SPAM lub Smishing, a także w zakresie: istnienia spamtrapów, a także ilości odbić po zrealizowanej przez Klienta wysyłce. Negatywny wynik takiej weryfikacji, w tym powzięcie informacji o naruszeniach wymogów prawa dotyczących wymaganych zgód i zezwoleń, upoważnia Vercom do rozwiązania Umowy ze skutkiem natychmiastowym.
§ 5. TREŚĆ WIADOMOŚCI.
- Klient jest zobowiązany do wskazywania w kierowanej do użytkowników końcowych za pośrednictwem Vercom komunikacji, zgodnych z prawdą i dokładnych informacji dotyczących nadawcy oraz tematu. Zabronione jest wskazywanie nadawcy lub tematu Wiadomości w sposób wprowadzający w błąd lub choćby sugerujący stan faktyczny inny od zgodnego z prawdą.
- Zabronione jest używanie w nadpisie alfanumerycznym Wiadomości SMS / MMS treści, które mogą wprowadzić w błąd adresata co do tożsamości nadawcy, w szczególności nieuprawnione używanie imion i nazwisk, nazw instytucji, firm i znaków towarowych.
- Zabronione jest używanie w nadpisie alfanumerycznym Wiadomości SMS / MMS treści niezgodnych z nadpisami ujętymi w wykazie NASK nadpisów podmiotów publicznych, a także treści zgodnych z wariantami nazwy lub skrótu zawartych w wykazie NASK nadpisów podmiotów publicznych.
- Zabronione jest wysyłanie Wiadomości o jakichkolwiek treściach sprzecznych z prawem, nawołujących do popełnienia czynów niezgodnych z prawem, dyskryminacyjnych, znieważających lub obrażających podmioty trzecie, nawołujących do nienawiści, wulgarnych i pornograficznych.
- Zabronione jest wysyłanie Wiadomości typu SPAM lub Smishing.
- Klient jest wyłącznie odpowiedzialny za treści wysyłanych Wiadomości. Vercom nie ponosi odpowiedzialności za treści wysyłane przez Klienta przy korzystaniu z Usług.
§ 6. POLITYKA WYSYŁKOWA
- Klient jest zobowiązany do dbania o higienę bazy danych przeznaczonych do wysyłki Wiadomości (tj. w szczególności weryfikowania ich aktualności, usuwania danych zduplikowanych, nieaktualnych, niepoprawnych lub nieaktywnych, odpowiedniej segmentacji danych itp.) i utrzymywania statystyk realizowanych wysyłek Wiadomości EMAIL poniżej dopuszczalnych progów antyspamowych Vercom wskazanych w ust. 2 poniżej. W przypadku przekroczenia wskazanych w ust. 2 progów, Vercom jest upoważniony do zawieszenia lub zamknięcia Konta. Vercom skontaktuje się z Klientem przed zawieszeniem lub zamknięciem Konta, w celu wyjaśnienia przyczyn zaistniałej sytuacji, chyba że ryzyko związane z dalszą obsługą wysyłek zostanie uznane za krytyczne dla bezpieczeństwa usług Vercom. Zawieszenie lub zamknięcie Konta stanowi podstawę do rozwiązania Umowy przez każdą ze Stron, z przyczyn leżących po stronie Klienta.
- Vercom stosuje dopuszczalne progi antyspamowe zgodnie z tabelą wskazaną poniżej. Progi obliczane są jako procentowy udział Wiadomości EMAIL o określonym statusie w skali wszystkich Wiadomości EMAIL wysłanych z danego Konta w ciągu 24h. Poniższe progi nie obejmują Wiadomości zawierających SPAM lub Smishing, których wysyłanie jest zabronione.
Sent EMAIL Message Status | Permitted Vercom anti-spam thresholds |
---|---|
Hardbounces | ≤ 10% |
Spambounces | ≤ 2% |
Spam Complaints | ≤ 0.1% |
Unjustified abuse complaints | < 1 |
Objaśnienia statusów wysyłanych Wiadomości EMAIL:
a. Hardbounces – gdy Wiadomość EMAIL nie została dostarczona, ponieważ adres lub domena nie istnieje lub odbiorca blokuje dostarczenie Wiadomości EMAIL;
b. Spambounces – gdy Wiadomość EMAIL została zakwalifikowana w skrzynce pocztowej odbiorcy jako spam;
c. Spam Complaints – gdy odbiorca Wiadomości EMAIL oznaczył ją jako spam;
d. Unjustified Abuse Complaints – gdy odbiorca Wiadomości EMAIL zgłosi, że jej nadawca kontaktuje się z nim bez wymaganej zgody.
3. Vercom blokuje wysyłanie Wiadomości, której treść jest zgodna z treścią wzorca wiadomości zawartej w systemie teleinformatycznym NASK lub która zawiera nadpisy niezgodne z zakazem z § 5 ust. 3.
4. Vercom oraz współpracujący z nim przedsiębiorcy telekomunikacyjni mogą blokować Wiadomość, której treść zawiera Smishing, inny niż zgodny z treścią wzorca wiadomości zawartej w systemie teleinformatycznym NASK.
5. Vercom blokuje świadczenie usług Klientowi w całości lub w części, w przypadku wydania przez Prezesa UKE względem Vercom decyzji administracyjnej z art. 23 ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej nakazującej wprowadzenie takiej blokady, o czym niezwłocznie poinformuje Klienta.
§7. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Klient ponosi pełną i wyłączną odpowiedzialność za zgodność wysyłki Wiadomości z obowiązującym prawem, Umową oraz zasadami określonymi w Polityce Antyspamowej. W przypadku, w którym Vercom miałaby ponieść jakąkolwiek odpowiedzialność (cywilną, administracyjną, karną, inną) wynikającą z naruszenia przez Klienta obowiązków określonych w zdaniu pierwszym – Klient jest odpowiedzialny wobec Vercom na zasadzie regresu za wszelkie szkody, w tym utracone korzyści powstałe z tego powodu.
2. W przypadku naruszenia przez Klienta któregokolwiek z obowiązków określonych w Polityce Antyspamowej, Vercom jest upoważniona do rozwiązania Umowy Głównej ze skutkiem natychmiastowym.
3. Vercom nie ponosi odpowiedzialności za zablokowanie Wiadomości zgodnie z ustawą z 28 lipca 2023 r. o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej w przypadku, gdyby Wiadomość zawierała smishing lub zawierała nadpisy niezgodne z tą ustawą.
4. Vercom będzie gromadził i przetwarzał informacje związane z Usługą, w tym treść Wiadomości, która została zablokowana jako smishing przez okres 12 miesięcy liczony od dnia, w którym dana Usługa miała zostać świadczona lub przez okres niezbędny do rozstrzygnięcia sporu z tytułu zablokowania Usługi.
5. W celu identyfikacji, zapobiegania i zwalczania nadużyć w komunikacji elektronicznej Vercom będzie udostępniał NASK oraz innym przedsiębiorcom telekomunikacyjnym przetwarzane przez siebie informacje związane z Usługą, w tym treść Wiadomości, która została zablokowana jako Smishing.
_______________
Polityka antyspamowa obowiązujaca do 31.10.2023 dostępna jest TUTAJ