Dlaczego warto segmentować bazę e-mail?

Odbiorcy wiadomości znacznie się między sobą różnią. Mają odmienne oczekiwania i zainteresowania, ale łączy ich to, że wolą otrzymać na swoją skrzynkę mailową spersonalizowane wiadomości. Dlatego jeśli chcemy skutecznie do nich dotrzeć i przekazać im jakiś istotny komunikat, powinniśmy pamiętać o segmentacji.

 

Segmentacja bazy kontaktów – co to tak właściwie jest?

Segmentacja bazy polega na dzieleniu posiadanych kontaktów ze względu na cechy charakterystyczne poszczególnych odbiorców. Możemy dokonać rozróżnienia użytkowników na przykład ze względu na dane deklaratywne (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie itd.). Są to informacje, które możemy zbierać już podczas zapisu odbiorcy do newslettera, a także w trakcie prowadzenia komunikacji z nim. Dzięki temu możemy uzyskać dużo lepsze wyniki kampanii.

Bardzo często segmentacja ograniczana jest do podziału bazy ze względu na płeć czy grupy wiekowe. Na szczęście wcale nie musi się na tym kończyć. Możemy również brać pod uwagę dane behawioralne, które charakteryzują zachowania odbiorców wobec naszej firmy, określają ich zainteresowania i potrzeby. Na podstawie tego typu danych wiemy np.: w co dany odbiorca klika, jak często otwiera nasze wiadomości i co najbardziej interesuje go w naszej ofercie. Tego typu informacje są niezwykle istotne. Umożliwiają dokładną i zaawansowaną segmentację, której rezultatem jest poprawa komunikacji firmy.

 

Jakie korzyści daje segmentacja bazy?

Dzięki posegmentowaniu bazy odbiorców możemy przeprowadzić personalizację wiadomości wysyłanych do klientów. Statystyki jasno pokazują, że odbiorcy znacznie chętniej otwierają wiadomości spersonalizowane i dopasowane do ich potrzeb. Segmentacja jest zatem świetnym sposobem na poprawienie wyników przeprowadzanych kampanii. Dzięki odpowiedniemu podzieleniu bazy na konkretne grupy odbiorców Twoje przychody z komunikacji marketingowej z pewnością będą o wyższe. Zgodnie z danymi z raportu DMA’s National Client Email Survey, dochód z e-mail marketingu może wzrosnąć nawet o 760%! Dodatkową korzyścią z segmentacji bazy jest lepszy kontakt z odbiorcą i nawiązywanie z nim wartościowej relacji. Gdy wysyłamy dopasowane do potrzeb odbiorcy wiadomości, mamy także mniejsze ryzyko oznaczenia wysyłki jako spam lub wypisania się z newslettera.

 

Jak wykorzystywać segmentację w praktyce?

Segmentacja wbrew pozorom nie jest wcale taka trudna i możemy jej używać już od samego początku budowania bazy kontaktów. Wystarczy w pierwszej fazie wziąć pod uwagę dane uzyskane np. podczas zapisu do newslettera. Wykorzystując zdobyte informacje możemy podzielić odbiorców ze względu na dowolne kryteria. Inne treści interesują kobiety, gdy mają dwadzieścia lat, a inne gdy są po czterdziestce i należy brać to pod uwagę planując segmentację. W późniejszych etapach informacji na temat klienta będziemy mieli jeszcze więcej. Gdy dowiemy się jakie produkty lub usługi interesują danego odbiorcę możemy zacząć tworzyć nowe grupy docelowe. Dzięki temu będziemy w stanie np. wysyłać specjalne wiadomości do wielbicieli książek kryminalnych, a zupełnie inne do fanek literatury romantycznej. Przesłanie dopasowanej do zainteresowań i upodobań wiadomości zwiększy ich otwieralność, a w rezultacie zadowolenie odbiorcy z otrzymywanych treści.

 

Podsumowanie

Segmentacja niesie za sobą szereg korzyści i zarówno dla obu stron komunikacji. Jeśli chcemy poprawić otwieralność naszej wysyłki, zwiększyć dochód oraz nawiązać lepszą więź z klientem segmentacja jest dobrym wyborem. Korzystając z systemu REDLINK zaawansowaną segmentację możesz prowadzić w bardzo prosty i skuteczny sposób. Możesz się o tym przekonać rejestrując się na www.redlink.pl i dołączając do grona naszych klientów.

 

Dodaj komentarz